| 
          
            |  |  
            |  |  
            |  |  
            |  |  
            |  |  
            |  |  
            |  |  
            | 
                
                  | PROTEGIR LA SALUTRECOLZAR LA CURACIÓ
 |  
                  |  |  
                  |  |  
                  |  |  
                  |  Un excel·lent equip mèdic per a  mantenir la salut, per ajudar al cos a recuperar-la si s'ha perdut o si més no,  fer més suportable qualsevol patiment. Els sorprenents beneficis de Bemer només els coneix per a qui la  salut és imperativament el primer, ja sigui la pròpia o la dels éssers propers. El Bemer està dissenyat per a tenir-lo en el propi domicili,  d'aquesta manera, és tota la família que en pot gaudir i beneficiar, fins i tot  si es tenen animals domèstics. |  
                  |  |  
                  | +  INFORMACIÓ: |  
                  |  |  
                  |  |  |  
            |  |  |  |  
 LLORET, OBERT AL MAR I AL TURISME
 Tot i que la primera referència escrita de  Lloret és de l'any 966, pels vols del segle IV abans JC, ja existia el poblat  ibèric de Montbarbat, un nucli habitat que el seguiria segles més tard la zona  del Puig de Castellet, on hi hauria el recinte fortificat. A principis del  segle I dC existia en la zona de Fenals, un establiment romà, bàsicament  dedicat a la producció ceràmica. Un fet important territorialment fou a l’any 1002.  El territori que compren el municipi de Lloret, que havia estat inclòs  territorialment a Maçanet, passa a tenir identitat pròpia a partir d'una  donació feta per Ramon Borrell al vescomte Seniofred. A partir de l'any 1104 i arran del testament  de Madona Sicarda, dona de Humbert de Ses Agudes, s'inicia la presència en  terres de Lloret, del Capítol de Canonges de la catedral de Girona. Anys més  tard, aquesta presència seria encara més remarcada a partir de més donacions i  vendes d'altres nobles. D'aquesta manera el Capítol passaria a ser amo i senyor  del territori lloretenc. Lloret va passar a ser una de les dotze pabordies o  prepositures, en què el Capítol de Canonges de Girona va dividir les seves propietats.  Cada pabordia tenia assignada un mes de l'any, i corresponia al mes de novembre  la de Lloret, essent els bens del Capítol controlats per un paborde, prepòsit o  administrador, tot i que el més normal era que fos representada pel batlle de  la vila. La població repetidament des de l'any 1446,  havia estat reclamant passar a dependre de la corona per comptes del Capítol,  fet que va finalment succeir a l'any 1807 després d'un últim litigi, entre el  municipi i el Capítol. La població de Lloret cada cop més, anava abandonant  l'agricultura i mirant més cap al mar. Amb el anys i de forma progressiva, la  població tant d'autòctona com nouvinguda, es va anar desplaçant i ubicant en el  territori que actualment ocupa la població, al voltant de la nova església  parroquial de Sant Romà, construïda entre 1510 i 1522, en detriment de l'antiga  parròquia i nucli rural, on avui hi ha l'ermita de la Mare de Déu de les  Alegries.  El decret de lliure comerç establert per  Carles III a l'any 1778 fou un gran impuls, que obria legalment el mercat de  les amèriques, tant pel que fa a les exportacions com a les importacions, tot i  que les arrels marineres de Lloret eren de molt abans, com l'existència de la  Cofradia de Sant Elm a l'any 1554. L'activitat marinera es va veure  complementada pel bon nombre de persones dedicades al mar i a estudiar les  seves arts, com també el fet de que Lloret disposava de drassanes per a la  construcció de vaixells. El flux comercial s'emmarcava en una gran  activitat portuària on s'exportaven productes com: vins, olis, teixits,  espardenyes, sal o productes del camp. Mentre que les importacions n'eren de:  cotó, fustes nobles, pells, sucre, tabac, cafè o petroli. Aquest anar i venir  de productes, eren rutes normalment a l'Amèrica Llatina, tot i que també a  l'Amèrica del Nord i Filipines. El comerç transoceànic del segle XIX va  dinamitzar la vida dels pobles costaners i a més, molts dels seus habitants van  intuir la possibilitat d'enriquir-se, davant les oportunitats que oferia el nou  món. Molts d'aquest habitants, aprofitant la facilitat d'anar a Amèrica a  través del gran flux de vaixells que hi anaven, van decidir travessar l'oceà  per a fer-hi fortuna, com així va passar per una gran majoria dels que es van  aventurar en l'execució del projecte. L'herència més “vistosa” dels que van retornar  a la seva població nadiua, han estat les cases senyorials que feien construir,  i que moltes d'elles es conserven, com la més popular de Lloret de “Can  Garriga”, on es troba actualment el Centre Cultural Verdaguer i el Museu del  Mar o també n’és un exemple, Sant Pere del Bosc. A  partir de l'any 1860, hi va haver una davallada amb tot el referent al comerç  transoceànic, per aquesta raó, sectors com l'agricultura i l'explotació del  recursos del bosc, que durant els anys d'eufòria marina havien davallat, van  tornar ésser protagonistes de l'economia del municipi. Lloret de Mar, és una de les poblacions de les  comarques gironines que més ha crescut demogràficament en els últims anys.  Actualment, és la segona població més gran de la Selva, després de Blanes i pel  davant de la capital de la comarca, Santa Coloma de Farners. Pel que fa a la  seva demografia, Lloret de Mar representa un 20% del total de la comarca de la  Selva. ELS POBLATS IBÈRICS: Montbarbat, Puig de Castellet i TurÓ RodÓ
 Lloret de Mar té tres poblats ibérics:  Montbarbat, el Puig de Castellet i el Turó Rodó. El poblat de Montbarbat té una  5.700 m2 de superfície, el Puig de Castellet uns 650 m2, mentre que el Turó  Rodó que es troba a ran de mar una superfície no definida. Els tres espais eren recintes on hi feien vida  aquests primer pobladors ibèrics de la costa lloretenca. Unes tribus que possiblement  pertanyien a les races “Indiketes” i “Laietanes” amb una economia bàsicament de  subsistència y una industria tant alimentària com tèxtil rudimentària, vivint  de l’agricultura, la ramaderia, la caça i en part de la pesca. D’edat posterior es troben vestigis pertanyent  a l’època romana, tot hi que els de més importància es van trobar a Fenals, i  que es podrien tractar de unes edificacions per a l’elaboració de ceràmica. El  monument que més es pot veure és la Torre sepulcral romana. CASTELL D'EN PLAJA I PLATAJA SA CALETA
 Situat en la part nord de la població i més  concretament en la petita cala de Sa Caleta es troba l’edificació coneguda com  Castell d’en Plaja”, tot i que el nom original és el de “Castell de Santa Maria”.  El castell tot i tenir una semblança amb els castells medievals, es una construcció  neoclàssica recent , finalitzada als anys 40, un cop acabada la Guerra Civil. L’obra va ésser encarregada a l’arquitecte  modernista, Isidre Bosch per part d’en Narcís Plaja, industrial gironí,  propietari de la desapareguda empresa “Galetes Plaja”, impulsor de la  construcció d’aquest castell o millor dic casa-castell, donat que en  l’actualitat continua essent dels hereus de la família Plaja i per tant es  tracte d’una edificació molt singular i peculiar de Lloret de Mar, però que no  es visitable pel públic en general per tractar-se d’un espai privat. Sa Caleta és una petita platja de sorra daurada  que es troba emplaçada entre el mirador de Mallorca que fa de frontera amb la  ampla platja de Lloret de Mar i el camí de ronda que envolta el turó on hi ha  el Castell d’en Plaja, protegida per un bon nombre de roques que li donen una  imatge idíl·lica. MONUMENT A LA DONA MARINERA I CALA BANYS
 El monument a la Dona Marinera és una obra escultòrica  en bronze d’Ernest Maragall i Noble (Barcelona, 1903 - Caracas, 1991)  creada a l’any 1966 i que es troba sobre un  petit mirador a la part sud de l’ampla platja de Lloret de Mar. A partir del  passeig de Manel Bernat i un cop passada la Pastera i Sa Caravera,  es pot accedir al monument dedicat a la Dona  Marinera i una mica més avall fins a la petita i abrupte cala Banys. L’escultor Ernest Maragall era fill del poeta  Joan Maragall i Gorina (Barcelona, 1860-1911) i germà d’en Jordi Maragall i  Noble, pare d’en Pasqual Maragall i Mira, President de la Generalitat de  Catalunya (2003-2006). La Cala Banys, tot i el seu nom no es una cala  que disposi d’un generós espai de sorra. Es una cala sense un gra de sorra,  però amb l’encant de les seves roques i unes aigües totalment transparents, per  tant és una cala en principi, per a gent que sap nadar i gaudir dels raconets  que són com gorgues marítimes. El seu accés és fàcil i agradable alhora. Per  l’extrem sud de Lloret hi ha el passeig del metge Manuel Bernat i Carreras que  amb un petit recorregut al costa del mar, passa pel monument dedicat a la dona  marinera fins arribar a la cala. En la mateixa cala es pot prendre un refresc  en un establiment que hi ha a la mateixa cala amb vistes esplèndides sobre la mateixa  cala i el mar, tot envoltat per el verd dels arbres, sobre tot palmeres. Si el  que volem és estalviar, i tenim la boca seca, doncs en la mateixa cala hi ha  una font pública d’aigua potable que ens pot satisfer. MUSEU DEL MAR
 El museu està ubicat a Can Garriga, una antiga  casa senyorial al final del Passeig de Camprodon i Arrieta, 2 davant del mar i  que a més, és el Centre Cultural Verdaguer i l’Oficina de Turisme i de  informació de Lloret de Mar. Al  llarg de tres plantes s'exposa amb acurada presentació i orde, la història i la  vinculació de Lloret de Mar i la seva gent amb la mediterrània i els mars en  generals, sobre tot amb referència a l’Oceà Atlàntic que fou el que es van  veure obligats tots aquells lloretencs que van voles fer les amèriques, conegut  pel “Indians” o “Americans” o simplement ¡, que aquell que van fer d’ultramar  la seva segona llar després que un dia van marxar de la vila marinera  mediterrània. S'hi  exposa altres aspectes relacionats amb el mar i la seva gent, així com les  tasques, condicions i la duresa que la mateixa sempre ha imposat a la gent que  l'ha solcada ja sigui per necessitat, esport, devoció o com a recurs i  obligació per a la seva subsistència. Cal destacar entre altres aspectes com  objectes, estris o documents, l'admirable col·lecció de maquetes navals, fetes  amb una prodigiosa aptesa, com també les sales dedicades a les familiars de  navegants lloretencs principalment la família Garriga, propietària antany de la  mansió on es troba el museu. + Informació: giromus.cat ESGLÈSIA DE SANT ROMÀ
 Lloret era entre els s.XI i XV una població d’interior  amb una clara aposta sobretot per l’agricultura. Però en el s. XV el nucli es  va anar desplaçant de l’interior cap a la costa. D’aquesta manera, la població  costera va veure la necessitat que l’església parroquial es desplaces des d’on  era, és a dir, l’actual ermita de Les Alegries, fins a la zona coneguda com “Sa  Carbonera”. Amb aquest esperit,  el 22 de juliol de 1509 es va posar la primera  pedra del que seria la nova església parroquial de Lloret, obres que  començarien el proper any i seria consagrada a Sant Romà, patró de la població.  Després de dotze anys, els lloretencs de l’època van veure finalitzada la seva  obra.  L’estil arquitectònic inicial fou l’emmarcament  dins el gòtic català. Posteriorment es van anar construint diferents  dependències que complementaven l’obra original, que malgrat aquestes  ampliacions. l’església es quedava petita d’acord amb el creixement demogràfic  que experimentava Lloret, fins el punt que fou posada en qüestió el fet de  construir una nova església, que mai es va arribar a construir. Peró a principis del s.XIX amb l’arribada de mossèn  Agustí Vilà i Domenech es van portar a terme un seguit de reformes que van  canviar en gran part la construcció original. De la mà de l’arquitecte  Bonaventura Conill i Montobbio, es portar a terme les obres que mostrarien l’església  parroquial com un element molt notable del modernisme, amb clares influencies  bizantines, musulmanes, renaixentistes i d’ornaments venecians.  Les obres no van afectar únicament l’exterior  del temple, sinó que l’interior amb treballs de construcció, escultura o  pintura, van fer que la remodelació fons integral. Unes obres, que van ésser  inaugurades el 23 de juliol de 1914. Pocs temps després encarà s’amplià més amb  la Capella del Santíssim Sagrament (1916) i la Casa rectoral (1920). Dissortadament el temple ha sofert al llarg  dels anys danys en moltes de les obres i part de l’edificació patissin  desperfectes i fins i tot la seva destrucció. Una destrucció que no únicament  va venir per part de la mà de l’home, sinó també per efectes natural com fou el  terratrèmol de l’agost de 1798. Malgrat tot, el temple ha anat suportant els  diferents infortunis podent-se admirar molts dels elements que hi resten. CEMENTIRI MODERNISTA I ERMITA DE SANT QUIRZE
 El cementiri modernista de Lloret de Mar fou una obra que  es projectà a finals del segle XIX i que es va anar configurant durant els  primers anys del segle XX. És, sens dubte, un conjunt d'indubtable interès, que  obre una ampla perspectiva del que va ser l'art funerari durant aquella època.  El projectiste fou el mestre d’obres Joaquim Artau i Fàbregas (1876-1946). La inauguració  oficial d'aquest recinte va tenir lloc el 2 de novembre de 1901 i, a partir de  llavors, hi varen participar arquitectes i escultors de renom: Josep Puig i  Cadafalch, Antoni M. Gallissà i Soqué, Lluís Llimona, Vicenç Artigas i Albertí,  Bonaventura Conill i Montobbio, Ismael Smith, Eusebi Arnau, entre d'altres,  així com deixebles de l'escola de Gaudí. El cementiri com altres de la geografia catalana,  principalment de la costa, es van construir en un moment d’esplendor del  modernisme i de la societat catalana en general, coincidint amb el retorn de  molts indians a la seva vila natal i van voler perpetuar la seva memòria amb espectaculars  panteons i mausoleus que van encarregar als millors i més representatius  arquitectes i escultors de l’etapa del modernisme. Una construcció propera al cementiri és l’ermita de Sant  Quirze, les troballes de les quals en el seu entorn fan pensar que  podrien justificar l'existència d'una primitiva església paleocristiana  i d'una necròpolis, donat que a l'any 1892 van ésser descoberts 34 esquelets.  Posteriorment, ja a l'any 1968-69 foren descoberts set esquelets més, els quals  van ésser estudiats acuradament a fi d'esbrinar la seva procedència, antiguitat  i les causes de la seva mort, que segons sembla, no van ésser producte de cap  batalla. Hi ha opinions que semblen situar  la seva primera construcció dins el segle VI o altres, que fou edificada per  Carlemany i cremada posteriorment pels àrabs en el segle IX, i tornada a ser  destruïda pels genovesos. 
            Sembla ésser que en el segle XVII  sí que existia, donat que s'hi van fer diferents obres com, canvi de portes o  es procedir al seu enguixat. A l'any 1730 també s'hi van fer remodelacions i  obres d'importància, ja que es té constància ja sigui a través dels mestre que  hi van treballar, com dels materials que s'hi van emprar. 
  Observant l'edificació actual,  sembla que té dues part clarament diferenciades; la corresponent a la part de  l'ermita medieval, espai actual de les sagristies i l'altar major, i la nau  principal amb una cota més baixa, i que possiblement va constituir el nucli de  les obres d'importància fetes a l'any 1730. L'ermita de Sant Quirze és, doncs,  la més antiga de Lloret de Mar, ja esmentada quan fou feta el 8 de gener de  1079 la consagració de la parròquia de Sant Romà (avui, ermita de la Mare de  Déu de les Alegries), on en un document és parla de l'existència de la  "ecclesiam Sti. Chirici". + Informació:  Full informatiu - giromus.cat UNA ENTITAT CULTURAL LLORETENCA AMB MÉS DE 30 ANYS D'HISTÒRIA
 Lloret de Mar disposa d’un entitat que vetlla  pel patrimoni, que coneix i vol conèixer nos racons i el més important vol  donar a conèixer a gent que no són de Lloret aquest indrets que dissortadament  són desconegut per molts visitants, donat que la població és coneguda arreu del  món per la seva oferta hotelera i de restauració, les seves platges, la seva  gresca i en definitiva pel seu sol i mar, immers en el sí de la Costa Brava. La  penya Xino-Xano,va ésser fundada a l'any 1978, amb un clars objectius de  promoció i organització d’accions socials i culturals amb la finalitat de  ajudar al coneixement d’aquest municipi de la Selva marítima. 
 Els seus  els objectius els recollim directament de la seva web: www.xinoxano.org 
            
              
                
                  
                     •  Costums i tradicions antics. •  Coneixement del nostre terme municipal.
 •  Promoció dels camins de ronda.
 •  Gastronomia local i popular.
 •  Divulgació d'escrits i de poesies referents a Lloret.
 •  Cançons populars, refranys, endevinalles, màximes.
 •  Fires populars.
 •  Reconstrucció de les nostres malmeses ermites.
 •  Marxes esportives i caminades populars.
 •  Conservació dels nostres aplecs i festes.
 •  Col·laboració en les festes del poble.
  "Intentem col·laborar modestament en la important  tasca de recuperació que el nostre maltractat folklore necessita, tornant a fer  comuns i habituals aquells sentiments que el tarannà dels nostre poble creà  temps enrere i que s'ha convertit en part de la idiosincràsia de la gent de  terra.
            Aquesta tasca està plenament reconeguda en l'àmbit  local ja que aquesta entitat, atípica com a tal, no té estatuts, no compta amb associats,  president, ni afiliats, ni res semblant, només amb la col·laboració de tothom  que s'hi vulgui acostar per treballar desinteressadament pel poble. El nostre  lema és que entre tots ho farem tot, i així s'organitzen i funcionen tots els  actes que celebrem. També és valorada per nombrosos visitants que hi  assisteixen –molts amb fidelitat assídua-, i que han rebut (sense cap ànim de  buscar-ho) algunes distincions com el “Premi Plaça Major”, creat per l'Escola  Superior de Tècnics en Animació Cultural i Turística, atorgat considerant,  bàsicament, el grau de participació aconseguida".   ERMITA DE LA VERGE DE LES ALEGRIES  L'ermita de la Mare de Déu o de la  Verge de les Alegries, avui separada del nucli de Lloret de Mar, havia estat  l'antiga parròquia de la població en l'antiguitat, quan Lloret només era un  poble de pagès amb masies disseminades. L'antiga església va ésser  edificada en uns terrenys donat per Sicarda, senyora del castell i terme de  Lloret, vídua del noble Humbert de Ses Agudes. L'església fou consagrada pel  bisbe de Girona, Berenguer Wifred el 8 de gener de 1079, on hi van assistir la  senyora Sicarda i els seus fills, un dels quals, Bernat Humbert seria bisbe de  la diòcesi de Girona entre els anys 1093 i 1111, i que moriria en una expedició  a terres de Palestina. Cada any, pel 8 de gener es  celebrava la festa, fins que a través dels anys es va perdre la noció de  l'origen de la mateixa. De forma paral·lela va anar creixent la llegenda del  "traginer". Aquest bon home, un dia retornant de la feina, va passar  pel davant de l'església on va escoltar que hi feien missa. Va entrar i a l'acabar  va dipositar una almoina a l'hora del ofertori. Quan ho va explicar al poble,  ningú s'ho creia, donat que no estava prevista, ni ningú sabia res de cap missa  en aquest dia. Quan la gent hi van anar, van comprovar que realment hi havia la  moneda dipositada pel traginer i que els ciris tenien senyals d'haver cremat,  això juntament amb olor d'encens. Van creure que es tractava de les ànimes dels  devots de l'església que volien una missa cada any. A partir d'aquell moment,  cada set de gener s'hi va dir una missa amb un record especial pels difunts.
  A l'any 1522 va ésser edificada la  nova parròquia de Sant Romà que es troba actualment al centre urbà de Lloret de  Mar, i per tant, l'església va deixar de tenir les funciones de parròquia, fet  que va comportar un canvi popular en la seva denominació, passant a ésser  "l'Església vella" o també "La mare de Déu antiga". Anys  més tard, passaria a denominar-se tal com es coneix avui, “Mare de Déu de les  Alegries”. La construcció primitiva de  característiques de tipus romànic, només conserva la torre o campanar, tot i  que també té elements com la taulada. La resta de l'església ha estat  transformada al llarg dels anys, sobretot després del 1940.   CAMI DE SANT PERE DEL BOSCEl camí  que puja cap a Sant Pere del Bosc està farcit d’obres d’arquitectura i  escultura. A part d’ésser un camí agradable, envoltat d’arbreda, doncs té la  particularitat que es poden admirar diferents obres. La creu de  terme es una d’elles. Es la més fastuosa i espectacular de totes les existents  en les comarques gironines. 
            Aquesta  obra va ésser feta per l'arquitecte modernista, Josep Puig i Cadafalch (Mataró,  1867 – Barcelona, 1956) per encàrrec del comte de Jaruco, Nicolau Font i Maig  que era el propietari del santuari de Sant Pere del Bosc i dels seus entorns. També hi va col·laborar l'escultor i  medallista, Eusebi Arnau i Mascort (Barcelona, 1863 – 1933). D'estil  modernista estilitzat, s'enlaira sobre tres graons circulars, per continuar amb  una columna fina i recta amb tres cossos ornats amb columnes. Les dues  superiors estan adornades amb figures pertanyents a Sant Jordi i Sant Pere,  així com l'escut de Catalunya i el de Sant Pere. Corona la part superior, una  majestuosa creu de doble costat, on en una part hi ha Jesucrist, i a l'altre la  Mare de Déu. 
            L’obra fou inaugurat l'1 de Maig de 1898, i és recordat per Mossèn  Cinto Verdaguer en el càntic “La creu”, on hi dedica tres estrofes.
  Un altre  monument és el conegut com: “L'Àngel” que és de fet un homenatge al gran poeta  català Mossèn Cinto Verdaguer i Santaló, nascut a Folgueroles (Osona) a l'any  1845 i mort a Vallvidrera (Barcelonès) a l'any 1902. El  monument va ésser un projecte encarregat pel comte de Jaruco, Nicolau Font i  Maig, propietari del santuari de Sant Pere del Bosc i de l'extensa finca que  l'envolta, a l'arquitecte modernista Enric Montserdà i Vidal (Mataró, 1867 –  Barcelona, 1911). Conjuntament amb Montserdà hi van col·laborar dos escultors,  d'una banda Federico Bechini en el treball de la pedra, i Joan Pujol pel que fa  al bronze. Els models de treball van està fets per l'escultor i medallista,  Eusebi Arnau i Mascort (Barcelona, 1863 – 1933). El monument fou inaugurat el dia  1 de Maig de 1904. En el camí hi ha també dues casetes situades a banda i banda del camí,  construïdes molt a finals del segle XIX, com la resta d'elements d'aquesta  ruta. Són edificis de planta quadrada, amb teulada a doble vessant i  decoracions a base de ceràmica a manera de fris, forja de ferro i pintura amb  detalls florals. Els murs són de maçonaria arrebossada i pintada i les cobertes  de teula vidrada. A la caseta de la dreta del camí, més ben conservada, destaca  l'arc ogival de l'entrada. Una altre obra de Puig i Cadafalch és l’oratori  dedicat a la Mare de Déu de Gràcia. Totes i cadascuna de les obres esmentades estan farcides d’elements i  detalls arquitectònics i decoratius, d’alt valor modernista i que són un plaer  poder admirar.   SANT PERE DEL BOSCEls orígens més remots es podrien  situa cap a l'any 986, que sembla que en aquella època hi existia en aquest  indret un petit monestir benedictí, tot hi que no hi ha proves fermes que ho  corroborin. 
            D'existir aquesta construcció, es  possible que fos destruïda a l'any 1694 per les tropes franceses, durant la  guerra de la successió. A l'any 1759 va ésser reedificada en una línia de  tendència barroca, diferent de la que sembla havia estat, que era d'estil  gòtic.
            En aquella època tenia cura de  Sant Pere del Bosc, que també s'havia conegut com Sant Pere Salou, la Confraria  de Pescadors de Lloret, tot i que tant el santuari com les terres al seu entorn  pertanyien al Comú. Quan a l'any 1836 es va promulgar  la tercera llei de desamortització, més coneguda com “Ley Mendizabal”, Sant  Pere del Bosc hi va quedar afectat, i com a conseqüència, va ésser posat a  subhasta. Per aquell fet de les desamortitzacions, el santuari de Sant Pere del  Bosc va córrer una sort similar al Santuari de Santa Cristina, tot i que de  caire diferent, però a la fi el més important és que es va salvar de la  destrucció i l'espoli. Sant Pere del Bosc fou adquirida  pel “indiano” en Nicolau Font i Maig, que en aquell moment vivia a Jaruco, un  dels municipis de La Habana (Cuba). Les gestions foren portades per part del  seu cosí que en aquell moment era l'alcalde Lloret, en Agustí Font i Suris.  D'aquesta manera, la propietat va quedar en mans lloretenques, impedint que  d'alguna manera es malmetés o anés a parar a mans alienes als interessos del  poble. 
  Quan Nicolau Font va retornar a  Lloret, va reformar i restaurar, així com embellir tant el mateix santuari com  els seus voltants. Persones de renom hi van treballar, com el pintor barceloní  Enric Montserdà i Vidal, com també ho va fer el gran arquitecte modernista  Josep Puig i Cadafalch (Mataró, 1867 – Barcelona, 1956), que no únicament  treballà en el santuari, sinó que de la seva mà van sortir l'oratori a cel  obert o padró de la Mare de Déu i les Creus de terme que hi ha pel camí de  pujada al santuari. Les reformes no únicament es van encerclar en la decoració  i l'arquitectura, sinó que es van estendre a d'altres camps, com la modificació  dels goigs de la Mare de Déu de Gràcia per part de Mossèn Cinto Verdaguer i  Santaló (Folgueroles, 1845 – Vallvidrera, 1902) o la part musical, de la mà de  l'organista i compositor Càndid Candi i Casanova (Castelló d'Empúries, 1844 –  Barcelona, 1911). Aquestes reformes, foren inaugurades solemnement l'1 de Maig  del 1898. Pel camí d'accés a Sant Pere del  Bosc, fou edificat més tard, concretament a l'any 1904, el monument conegut com  “L'Àngel”. Aquesta fou una obra projectada per Enric Monserdà i Vidal, anant  l'escultura a càrrec de Frederic Bechini i Joan Pujol. 
            Un altre monument que fou  construït, però en aquest cas ja dins el jardins del santuari, fou l'estàtua en  honor de Nicolau Font i Maig per part dels seus nebots Agustí i Pius Cabañas i  Font.   Posteriorment, ja a l'any 1916  Agustí Cabañas i Font, va fundà un asil, que fou construït al costat dret del  santuari. La primera pedra fou col·locada el 5 de Maig de 1918 i va ésser  inaugurat el 27 d'agost de 1922. La institució va està activa fins el 1977,  quan els seus residents van ésser traslladats al nou asil de Lloret de Mar que  es va construir en un edifici annex al nou hospital. Malauradament, la bonança i estima de Nicolau  Font vers Sant Pere del Bosc, fou l'antítesi dels caps calents, que com en  molts altres llocs i diferents poblacions de les nostres comarques, els brètols  de època i destructors de la riquesa del nostre país, van fer acte de presència  abans i durant la guerra civil del 36. La pèrdua més important fou, el bell  retaule d'estil gòtic que fou cremat. Actualment i després d'uns anys  d'abandonament, Sant Pere del Bosc tornar a recuperar els colors, ja que és un  indret molt visitat pels amants de la natura, de les excursions i de la bici de  muntanya. L'associació lloretenca de la Penya Xino-Xano, periòdicament hi fa  trobades. 
            Des de fa uns anys, funciona en  una part del santuari el “Restaurant-Espai d'art de Sant Pere del Bosc”, que  amb una cuina d'alta qualitat, contribueix a donar vida a l'indret,  principalment les nits d'estiu que conjuntament amb la il·luminació dels seus  jardins i la música en viu, el converteix en un dels llocs més agradables i  encantadors de la Costa Brava.       
     
            
              |  |  
              |  |  |  |  
              | Escut | Bandera | Logo turístic |  
              |  |  |  |    
              
                |  |  
                | NOMBRE D'HABITANTS (2015) |  |  
                | GENTILICI | Lloretenc, Lloretenca |  
                | SUPERFICIE DEL MUNICIPI | 48,7 Km2 |  
                | DENSITAT DE POBLACIÓ | 772 Hab/Km2 |  
                | COMARCA | Selva |  
                | PARTIT JUDICIAL | Blanes |  
                | DEMARCACIÓ ELECTORAL | Santa Coloma de Farners |  
                | BISBAT | Girona |  
                | CODI POSTAL | 17310 |  
                | MERCAT SETMANAL | Dilluns |  
                | COORDENADES GPS | Latitud N 41.698750º - Longitud E 2.848050º |  
                | CIUTAT AGERMANADA |  |  
                |  |  |  
                | FESTA MAJOR | 24 de juliol. Santa Cristina |  
                | FESTA PETITA | 18 de novembre. Sant Romà |  
                |  |  |  
                | WEB AJUNTAMENT |  |  
                | WEB  TURISME |  |  
                |  |  |    
            
              |  |  
              | 
                  
                    |  |  |  |  |  |  
                    | Facebook | Twitter | El temps aLloret de Mar
 | MeteoCat | Trànsit |  
                    |  |  |  |  |  |  |    
            
              |  |  
              |  | Bibliografia |  
              |  | • LLORET DE MAR, Joan Domènec Moner, Quaderns de la Revista de Girona, Dip.de Girona, 1992• PETITA HISTÒRIA DE LLORET DE MAR, Cristina Cabañas, Editorial Mediterrània, Barcelona, 2012
 • L'ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT ROMÀ DE LLORET DE MAR, Agustí, Vila Gali, Aj.Lloret de Mar, 2012
 • LLORET DE MAR,  Joan Domènec Moner, Edicions Lunwerg, Barcelona, 2004
 • LA COSTA BRAVA, Rosa Maria Fragell i Carolina Martí, Quaderns de la Revista de Girona, Dip.de Girona, 2007
 • LA PESCA, Joan Domènech i Joan Sala, Quaderns de la Revista de Girona, Dip.de Girona, 1994
 |  
              |  |  
              |  | Escrits i Documents relacionats |  
              |  |  |  
              |  |  
              |  | Internet |  
              |  |  |  
              |  |  
              |  |  |  
              |  |  
              |  | Canals de ràdio i TV local |  
              |  | Miramar TV Nova Ràdio Lloret
 Ràdio Marina
 |  
              |  |  
              |  | Revistes, Publicacions, Premsa local i digital |  
              |  | Quaderns de la Selva Revista del Baix Montseny i la Selva Marítima
 Lloret Opina
 |  
              |  |  
              |  | Plànols i Mapes |  
              |  | Lloret de Mar |    
   
 |  | 
            
              | 
                  
                    |  |  | NARCÍS PLAJA i MARTÍ Industrial
   |  |  
              |  |  
              | 
                L’obra de Narcís Plaja fou en el seu temps un afer polèmic,  però s’ha convertit avui i des de fa anys, sobre tot des de l’arribada en massa  del turisme, en la postal típica de Lloret de Mar, on hi surt, el conegut  castell pseumedieval. El castell de Santa Maria, comunament conegut com el  “Castell d’en Plaja”, ha esdevingut tot hi ésser una edificació privada no  visitable pel públic en general, un “lloretenc estàtic” de pes i renom com  poden ésser l’església parroquial de Sant Romà, el cementiri modernista, les  cases indianes de Can Garriga, Casa Cabañas, Can Comadran o els Jardins de  Santa Clotilde, per citar-ne uns quans, que són símbols de Lloret de Mar. Com recull en una entrevista feta per la revista “Lloret  Gaceta” el 15 d’octubre de 1980, al impulsor de la construcció del castell, tot  va començà pel desig del Sr. Plaja de poder trobar un lloc ideal al costat del  mar, per a fer-hi un pescater. 
                  
                    |  |  
                    | Placa una caixa de galetes Plaja |  Un espai on el seu pare d’avançada edat pogués realitzar un  dels seus gran plaers que era fer la pesca de canya al ribatge del mar. Una  il·lusió que no va poder fer realitat, donat que dissortadament morí abans de  la seva finalització. Narcís Plaja i Martí, fou un industrial gironí casat amb  Maria Vilà i Ruyra de Blanes, neboda de l’insigne escriptor Joaquim Ruyra i Oms  (Girona,1858 - Barcelona, 1939), i propietari de l’empresa “Galetes Plaja” de  Girona, ubicada en el carrer Cerverí, entre l’avinguda de Bonastruc de Porta i  el carrer Figuerola, on encara avui existeix part de l’edificació. La família Plaja era d'origen valencià on a la ciutat de  València ja hi havia una fàbrica de galetes de la marca Plaja, una de les  primeres marques d'aquest producte tan popular que cada cop més s'imposava a  principis del segle XX a tot el territori espanyol, tot i que el seus orígens  foren a Santander a partir de l'any 1790, per part de l'empresa José Zuloaga. Un membre important de la família i propietari era Salvador  Plaja Busquets, que quan va morir a València el 17 de novembre de 1940, els  seus fills i familiars continuaren la indústria alimentària principalment a  València, Girona i Badalona. 
                  
                    |  |  
                    | Medalla concedida a Galetes Plaja en l'Exposició de Barcelona del 1912 |  A l'any 1935 hi havia tres fàbriques dedicades a la  fabricació de galetes: Salvador Plaja a Badalona, Germans Plaja a Girona i  Martín Plaja a València. Tots fabricants de galetes de qualitat, com ho mostra  la distinció de la Medalla en l'Exposició Internacional de Barcelona a l'any  1912. Aquest producte tan popular era molt consumit a Catalunya  com ho mostra la gran quantitat de fàbriques i pastisseries artesanes dedicades  a la elaboració de la galeta en diferents modalitats de matèries primeres i  formes geomètriques. En són alguns exemples "La Palma" de Barcelona,  "Forn de Montserrat" de Pont de Vilomara (Bages), "Birba"  de Camprodon, "Solsona" de Barcelona, "La Excelsior" de  Bellpuig (Lleida) o les "Tuyarro" i les "Trias" de Santa  Coloma de Farners, entre moltes altres. Retornant a Lloret de Mar, aquella idea original de poder  construir un pescater va anar madurant fins a dibuixar la possibilitat de  fer-hi una construcció singular com un castell de caire medieval amb  connotacions arquitectòniques neoclàssiques. L’artífex de la seva construcció fou l’arquitecte modernista  escollit, Isidre Bosch i Bataller (Vilanna, 1875 - 1960), que va ésser  arquitecte diocesà, arquitecte municipal als ajuntaments de Cassà de la Selva,  Palafrugell i Llagostera, exercint també a Girona i Olot, i formant part de la  Comissió d’Urbanisme i Sanejament de la Cambra de la Propietat Urbana. La seva construcció fou causa de forta polèmica durant aquella  època, ja que la nova construcció es volia emplaçar en un indret d'interès  paisatgístic, però sobre tot perquè el paratge d'assentament constructiu era la  zona coneguda com Turó Rodó, en la Punta des Calafats i la petita platja  coneguda com la "Caleta". Un indret també d'interès arqueòlogic ja  que s'hi havien trobat restes d'un assentament ibèric tardà. Avui, i a l’entorn del castell hi ha una altra polèmica,  diferent de l'anterior, i és el fet de que el castell molt poc utilitzat per la  família propietària passés a mans municipals, com en el seu dia va passar amb  els Jardins de Santa Clotilde. Però hi ha un fet que és el dret a la propietat privada i  l’altre la voluntat i el desig de tot un poble representat pel Consistori, dos  aspecte lloables i alhora mútuament respectables, i que caldrà una entesa per  les dues parts, per tal que ningú en surti perjudicat i Lloret de Mar, continuï  mostrant orgullosa una imatge que ha donat la volta al món, i que ningú  s’atreviria a dir, la quantitat d’impactes fotogràfics que l’esmentat castell  ha sofert. |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
            
            
              | 
                  
                    |  |  | JOSEP CARNER i PUIG-ORIOL Poeta i escriptor
 |  
                    | Barcelona, 1884
 Brussel.les,  1970
 
 |  |  
              |  |  
              | 
                  Josep Carner fou una persona vinculada a Lloret de  Mar no únicament per les seves estades i el seu enamorament vers la població i  els seus entorns, sinó que també hi va aportar una part del seu esperit poètic  i prosista en diferents aspectes literaris. Fou l’impulsor a l’any 1920 dels Jocs Florals de  Lloret de Mar on també hi havia posat la seva part en diferents proses sobre la  vila publicades a la revista “D’Ací i d’Allà”, però que ho feia sota el  pseudònim d’Oleguer Recó. També va col·laborar en l’elaboració dels nous goigs*  del Santuari de Santa Cristina, conjuntament amb el monjo del Monestir de  Montserrat, Odiló Planàs que fou qui hi posà la música i Carner l’escrit, donat  que des del s.XVI no s’havien fet noves composicions poètiques de lloança. 
                    
                      |  |  
                      | "Poesies Escollides" de Josep Carner |  Josep Carner i Puig-Oriol, fou poeta, periodista,  autor de teatre i va treballar també com a traductor català. Es el màxim  representant de la poesia del noucentisme, essent també conegut com el “Princep  dels poetes catalans”. Estudià Dret i Filosofia a la Universitat de  Barcelona on s’inicià en el catalanisme i col·laborà en revistes com “Montserrat”  i “L’Atlàntida” i altres publicacions com “Empori” o “Catalunya”, aquesta  última de caire sindical creada en plena Guerra Civil per la CNT, però  actualment està vinculada al sindicat UGT de Catalunya. També havia estat vinculat al diari “La Veu de  Catalunya” i a l'any 1911 entrà a formar part en la secció filològica de l’Institut  d’Estudis Catalans, on va tenir la oportunitat de poder col·laborar amb Pompeu  Fabra. 
                    
                      |  |  
                      | Josep Carner en l'aeroport de Barcelona |  A l’any 1921 ingressa a la carrera diplomàtica,  essent la seva primera destinació Gènova com a vicecònsol d’Espanya.  Posteriorment va exercir càrrecs a San José (Costa Rica), L’Havre (França),  Hendaia (França), Beirut (Líban), Brussel·les i Paris. Durant la Guerra Civil  es mantingué fidel a la República i acabada la guerra no va poder tornar a  Catalunya, continuant a l’exili, primer a Mèxic el 1939 on hi va fer de  professor i residir durant sis anys, i finalment a Bèlgica on hi va morir a  l’any 1970. |  
              |  |  
              | 
                
                  |  |  
                  |  | JOSEP CARNER, L'EXILI DEL MITE Jaume Subirana
 Edicions 62, Barcelona, 2000
 |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
            
            
            
              | 
                  
                    |  |  | FER LES AMÈRIQUES Can Garriga
 |  |  
              |  |  
              | 
                  Les arrels marineres de Lloret de Mar, tot hi  haver tingut una població d’interior dedicada a la agricultura i una església  parroquial (L’ermita de les Alegries consagrada a l’any 1079) lluny del nucli  urbà actual, no deixa de que Lloret de Mar sempre ha mirat a la mar. Una de les  moltes probes ha estat al llarg dels anys la gran quantitat d’homes de mar que  ha tingut, una proba n’és Confraria de Sant Elm creada a l’any 1554. Però un fet singular de la població, fou el  bon nombre de lloretencs que van travessar aquesta mar i més concretament  l’Oceà Atlàntic per anar “fer les amèriques”, és a dir, a aconseguir fer  fortuna i poder tornar rics a la llar on els havia vist néixer, o simplement  donar un horitzó més ampli a les seves inquietuds i anhels. La gent els  nomenava els “Indians” o “Americans“, proesa que molts van aconseguir. A l’any 1787 existien a Lloret 590 matriculats  (que era con es designava a la gent del mar) i uns 50 vaixells que  feien regularment la ruta de llevant, dels qual quatre ja anaven a les  Indies. Un transport i comerç que poc a poc, s’emmarcaria en un liberalisme  econòmic, el qual es va veure fortament potenciat a partir de 1778 amb el  decret promulgat per Carles III de lliure comerç d’Espanya amb les Indies. De  fet, aquesta va ésser la porta que s’obriria per molts lloretencs veient  Amèrica com una aposta de futur, i per la  població va significar anys després un fort període (1812-1869) d’esplendor com  mai s’havia viscut. 
                    
                      |  |  
                      | Família Garriga, Museu del Mar |  El comerç bàsicament basat en l’exportació de  productes com vins, olis, teixits, sabates, sal, sabons, farines, pasta  alimentaria o verdures entre altres mercaderies. Les importacions eren fonamentalment   de cotó, tabac, fustes nobles, pells,  sucre, cafè o licors entre d’altres. Els capitans dels vaixells eren figures  cabdals en el transport de les mercaderies, ja que no únicament eren els  conductors de la nau sinó també de les mateixes transaccions econòmiques que es  portaven a terme. Capitans com Silvestre Parés i Moré, Pau Domenech i Conill,  Antoni Vilà i Balmanya o Josep Macià i Mataró en són un exemple, entre molts  altres. Però sobre tot els que més empremta van deixar  i de fet encara avui la podem gaudir, són d’aquells que van anar a fer fortuna  i van tornar, essent les cases que van fer construir el símbol més vistós del  seu èxit, alguns d’ells són: Salvador Garriga i Garriga (Cienfuegos, Cuba,  1881 - Lloret de Mar, 1955), tot hi no haver nascut a Lloret de Mar, donat que era  fill d’una família emigrada, es va fer un ampli patrimoni que en va gaudir fins  que es va retirar a Lloret on hi morí a l’any 1955, el dia de la Mare de Déu de  Montserrat. Llur casa, potser la més famosa de Lloret de Mar, donat el seu  enclavament privilegiat davant del mar, al final del Passeig de Cinto Verdaguer  i actual Museu del Mar, Centre Cultural Verdaguer i oficina central de turisme. Joan Sureda i Guinart (Lloret de Mar, 1846 -  1916), fou com una espècie de precursor de l’esperit hoteler i de restauració  del Lloret turístic a les amèriques; una espècie d’ambaixador del Lloret  acollidor. Conjuntament amb un altre català, en Josep Pujol formen la xarxa de  cafeteries d’una societat anomenada “Sureda & Pujol”. Nicolau Font i Maig (Lloret de Mar, 1830 -  1908) fou el que va comprar el Santuari de Sant Pere del Bosc, que se’n fa un  article apart en aquesta mateixa columna. Altres lloretencs que també van destacar o van  poder desenvolupar tot el seu coneixements i anhels en el Nou Continent,  principalment a Cuba, Argentina o Colòmbia, foren: Narcís Domènech i Parés (Lloret de Mar, 1829 -  ? 1901) era canonge del Bisbat de Girona, que a l’any 1862 es designat per la  reina Isabel II, xantre* de l’Església Metropolitana de Santo Domingo on més  tard ocuparia els càrrec de Secretari de Cambra i Govern i examinador sinodal.  Amb la proclamació de la República Dominicana i la seva independència retorna a  Espanya. Narcís Gelats i Durall (Lloret de Mar, 1846 -  La Havana, 1929). Fou un banquer que als 14 anys va arribar a Cuba, on la seva  família el va enviar als Estats Units per tal de que cursés estudis relacionats  amb les finances i la banca. Establert a La Havana, va constituir amb altres  familiars en primer lloc un ens social “Gelats y Hermanos” i anys després,  també conjuntament amb familiars creà el Banc Gelats a l’any 1876 (N.Gelats  & Cia), essent avui sucursal del Banco Nacional de Cuba. També va tenir  altres càrrecs relacionats amb la Cambra de Comerç i Navegació o amb la  Societat de Beneficència de Naturals de Catalunya. Constantí Ribalaigua i Vert (Lloret de Mar,  1888 - La Havana, 1952). Va marxar de Lloret per anar a treballar al “Café d’en  Cotorra” a La Havana, que era propietat dels germans Narcís i Francesc Sala i  Papera. Anys després el negoci va passar a dir-se “La Florida”, però quan  Ribalaigua va passar a ser el propietari el nom esdevindria “La Floridita”. En  aquest establiment es va crear el còctel  “Daiquiri” una beguda que es va fer tan famosa  que fins i tot, l’escriptor nord-americà Ernest Hemingway en parla en la seva  obra “Islands of the Stream”. Pere Codina i Mont (Lloret de Mar, 1880 -  Buenos Aires, 1952). Fou un actor que es va formar en el Conservatori d’Art  Dramàtics Isabell II de Barcelona. Després d’una dilatada experiència per  diferents escenaris pel país, a l’any 1906 viatja cap a l’Argentina on  finalment s’hi quedarà tot i haver fet varis viatges a Catalunya. Allà hi  crearà la “Compañia Dramática Española” i serà director del “Liceo de Buenos  Aires”. La llista seria inacabable dels nombre de  lloretencs que van provar fortuna en el Nou Continent sobre tot durant el  període entre 1840 fins pràcticament arribar al 1900. Període a partir del  qual, finalitzaria aquesta onada massiva de persones vers les amèriques. En l’apartat “Enllaços d’interès” es pot  descarregar un extraordinari treball portat a terme pel lloretenc Dr. Enginyer  Industrial, però també historiador i escriptor de temes relacionats amb la  navegació, Agustí Maria Vilà i Galí, que parla àmpliament de les dades trobades  en diferents arxius. |  
              |  |  
              | 
                  
                    |  |  
                    |  | LLORET DE MAR Joan Domènech i Moner
 Quaderns de la Revista de Girona, 1992
 |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
            
            
              | 
                
                  |  |  | FRANCESC CAMPDERÀ I CAMINS Metge psiquiatre i botànic
 |  
                  | Lloret de Mar, 1793 - 1862
 
 |  |  
              |  |  
              | 
                  Durant molts anys les persones  afectades d’un trastorn psíquic van ésser objecte de rebuig, si més no de burla,  qualificant-los simplement com a boixos, una manera simple i barroera d’afrontar  un problema d’una part de la població. Avui, l’atenció que es dóna aquestes  persones, les instal·lacions d’atenció primària de salut mental, els hospitals  i els avanços en els tractaments ja siguin farmacològics, psicològics o de  medicines alternatives han fet que aquest trist panorama hagi sortosament canviat. Era l’any 1844 quan el doctor  en psiquiatria Francesc Campderà i Camín va fundar a Lloret de Mar, la que  seria reconeguda com la primera institució hospitalària privada d’aquestes característiques  a Espanya. Pensem que actualment el centre més ben condicionat i gran de les  comarques gironines és la Unitat de Psiquiatria de l’hospital de Santa Caterina  de Girona, però els seus orígens i entrada en funcionament fou a l’any 1905 en  uns terrenys del Mas Cardell de Salt i a més, era oficial, donat que fou  impulsat per la Diputació de Girona. 
                    
                      |  |  
                      | Edifici de la Clínica Mental Campderà 1935(Arxiu Municipal de Lloret de Mar)
 |  El nom oficial conegut com “Clínica  Mental Torre Campderà” fou batejada despectivament per una part de la població  com a “Torre Llunàtica”, una mica com un exemple del que s’esmenta en el  paràgraf inicial. El Dr. Campderà va ésser fins  i tot pioner en la designació del centre batejant-lo com a “Clínica Mental” més  d’acord amb la designació actual de “Centre o Hospital de Salut Mental”per  comptes de manicomi (del grec,  mania=locura i Komeo=cuidar) que era la  designació oficial de l’època, i que era tan antiga com la mateixa civilització  donat que ja era emprada l’expressió pel poeta grec Homero en el s.VIII aC. El centre ocupava uns terrenys  familiars d’unes 0,85 ha, i es trobava al cim del turó situat entre la platja  principal de Lloret de Mar  i la Cala  Banys, envoltat de vinyes, arbreda i la visió de la platja i del mar. La seva  situació privilegiada permetia als malalts viure de manera relaxada,  tranquil·la i agradable, fent fins i tot una vida de relativa relació amb la  gent del poble i la seva família. El Dr. Francesc Campderà  i Camín va néixer a Lloret de Mar a l’any 1793, aconseguint anys després una de  les dues beques anuals que concedia la Fundació Bruguera de Montpeller  (1464-1832) a través de l’Ajuntament de Girona que li va permetre llicenciar-se  a la famosa Facultat de Medicina de la Universitat de Montpeller (1814-1819).  Una de les universitat més antigues d’Europa, fundada a l’any 1220 on l’havien trepitjar  personatges com: Petrarca, el papes Urbà V i Benet XIII, l’enigmàtic  Nostradamus, Rabelais o Paul Valéry. 
                    
                      |  |  
                      | Parc hospitalari Martí i Julià de Salt, on hi ha les unitats de salut mental. Unes instal.lacions i equips mèdics professionals d'excel.lència en medicina psiquiàtrica i tractament i seguiment psicològic als pacients |  També va ésser membre de la  Reial Acadèmia de Ciències Naturals i Arts de Barcelona entre d’altres, fent  també estudis sobre demografia principalment de la ciutat de Girona i Lloret de  Mar. A partir de 1884 que va fundà  la Clínica Mental va dedicar tots els seus esforços al centre i als seus hostes,  fins a la seva mort . La tasca fou continuada pel Dr. Manuel Bernat i  Carreras (Lloret de Mar, 1896 - ?) que el va potenciar, reformar i millorar. El centre psiquiàtric va estar  funcionant fins a l’any 1988 que es va tancar, després de 104 anys d’ésser un  referent en la seva especialitat. |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  
            
              | 
                  
                    |  |  | NICOLAU FONT I MAIG Industrial
 |  
                    | Lloret de Mar, 1830 - 1908
 
 |  |  
              |  |  
              | 
                  Possiblement el personatge més singular de  Lloret, fou Nicolau Font i Maig (Lloret de Mar, 1830-1908). que popularment era nomenat per la gent del poble com el "Conde de Jaruco" i que va anar de força  jove a Jaruco, una població cubana a uns 30 km. de La Habana, cridat per un seu  oncle que quan va morir li va deixar tota la seva fortuna. Aquest fet va  permetre al Sr. Font poder adquirir una finca molt preuada a l’any 1860; el  santuari de Sant Pere del Bosc, en el marc de les desamortitzacions en època  d’Isabel II (Madrid, 1830 - Paris, 1904). Es diu que Sant Pere del Bosc té els seus orígens  en un petit monestir fundat per monjos seguidors de Sant Benet de Núrsia i que  venien de Blanes després que el seu convent fos destruït pels moros a l’any  986. Es possible que aquest monestir desapareixes degut a la seva destrucció  durant la Guerra de Successió (1701/1715). A l’any 1759 l’església fou  reedificada, essent la Confraria de Pescadors el que en tenia cura, però la propietat  en aquell temps tan del santuari com de les terres que l’envoltaven eren del Comú. 
                  
                    |  |  
                    | Jaruco (Cuba) on va residir Nicolau Font |  Un fet que va marcar Sant Pere del Bosc com  totes les propietats pertanyents a l’Església i Congregacions, fou els  diferents processos de desamortització, en aquest cas en particular foren els  portats a terme durant el regnat de la reina Isabel II (1833 - 1868). Sortosament, donat que dissortadament en molts  casos no va passar el mateix, tota la propietat va ésser posada  en subhasta i adquirida per Nicolau Font, que  mitjançant l’assessorament i representació per part de l’alcalde de la població  Agustí Font i Suris, que de fet era un cosí seu, va permetre que aquest espai  privilegiat passés a bones mans. Un cop Nicolau Font va tornar a Lloret és va assessorar  i encarregar la majoria de les obres de reforma i de nova construcció a un dels  més grans arquitectes del modernisme català, en Josep Puig i Cadafalch (Mataró,  1867 - Barcelona, 1956). Aquests treballs de restauració, millora i nova  construcció no únicament van afectar al Santuari, sinó que el camí de pujada es  va veure gratament impregnat pels treballs de l’arquitecte. Els treballs fets per Puig i Cadafalch es van  veure acompanyats pel pintor, projectista i director artístic, Enric Monserdà i  Vidal (Barcelona, 1850 - 1926) i per l’escultor, Eusebi Arnau i Mascort  (Barcelona, 1864 - 1926), però també per altres artistes com Frederic Bechini  (escultor), Joan Pujol (escultor decorador) o fins hi tot Càndid Candi en la  part musical dels goigs que havia modificat Mossèn Cinto Verdaguer (Folgueroles,  Osona, 1845 - Vallvidrera, Barcelona, 1902). 
                  
                    |  |  
                    | Camí cap a Sant Pere del Bosc |  El monument a Nicolau Font i Maig que hi ha a  l’esplanada del santuari, va ésser inaugurat l’1 de maig de 1911 pels seus  hereus, tres anys després de la mort del gran mecenes i protector del Santuari,  les despulles de les quals descansen en la cripta de l’ermita.Amb la construcció d’un asil a l’any 1916 i de  l’aplec que s’hi feia anualment va contribuir que el Santuari fos un lloc molt  concorregut i visitat. Passada la Guerra Civil, va caure molt la seva  activitat. Actualment i gràcies a l’impuls de la Penya Xino-Xano de Lloret, la  presència del restaurant i el fet que periòdicament tenen lloc casaments, ha  fet tornar a la vida aquest espai privilegia del municipi de Lloret de Mar. |  
              |  |  
              |  |  
              |  |  |